Veelgestelde vragen over het zeilen

Veelgestelde vragen over traditioneel zeilschip huren . Dit is afhankelijk van het gekozen serviceniveau. Naast het regelen van een passend zeilreis kunnen wij u ook helpen met het verzorgen van overigeservices als catering, boodschappenservice, entertainment of activiteiten aan wal. Wij adviseert u graag! Als u dat wenst kunnen wij de hele dag tot in de puntjes voor u verzorgen.Wil je graag een zeiltocht boeken, maar je hebt nog nooit gezeild? Het is niet nodig omzeilervaring te hebben. 
 

FAQ

U kunt zelf de de maaltijden bereiden in de goed uitgeruste kombuis. Alles is aanwezig voor een groep van 34 personen. Schipper en maat eten in principe altijd mee met de gasten.
Maar u kunt ook de hulp van onze kok inschakelen. De catering, de boodschappen en alles erom heen wordt u dan uit handen genomen. Wilt u ons de catering laten verzorgen, vraagt u dan de menulijst aan. Aan boord is alles mogelijk. Van eenvoudige schippersmaaltijden tot luxe en zeer uitgebreide buffetten. Alles wordt naar uw wensen klaar gemaakt. Mocht u andere cateringwensen hebben dan maken wij graag een passende offerte. In overleg met onze kok kunnen wij uw cateringwens tot in de puntjes uitvoeren om uw zeildag culinair te omlijsten.
U kunt uw catering direct bij ons bestellen. Wij sturen u dan een offerte of een cateringovereenkomst.

De volgende kosten zijn inclusief:
- Haven-, brug- en sluisgelden
- BTW en toeristenbelasting
- Eén motoruur per dag. Indien de gasten een bestemming wensen die niet te bezeilen is, wordt € 30,- per motoruur berekend.

exclusief schoonmaakkosten €125,-
- Reis-, storm- en annuleringsverzekering (circa 6% van de reissom plus € 5,- policekosten)
- Eindschoonmaak € 125,-
- Kosten van extra service (catering of huur dekbeddenset en handdoeken).

Op alle bedden ligt standaard een laken en een hoofdkussen. U kunt zelf een slaapzak of dekbed meebrengen, maar U heeft ook de mogelijkheid een dekbedpakket te bestellen. In dat geval is uw bed al opgemaakt als u aan boord komt.
Dekbed met overtrek en kussensloop € 16,00 p.p.. / 2 handdoeken: € 2,50 p.p.

U kunt met de auto of bus bij het schip komen. Na het uitladen is er de mogelijkheid om uw auto op een afgesloten terrein betaald te parkeren. De autostalling is verplaatst naar het terrein Westerzeedijk 7 – 8862 PK, gelegen tussen de Aldi en de Gemeentereinigingsdienst. Bereikbaar op telefoonnummer: 06-23372947
Kosten € 6,- per dag. Voor de locatie: zie website, <a href="http://www.bds-harlingen.nl/vvv.htm" target="_blank"> Autostalling.</a> .[/wpspoiler]

Gezien de vaak beperkte ruimte aan boord van het schip, hebben een of meer tassen of plunjezakken de voorkeur boven koffers.
Wat dient u mee te nemen?

- Slaapzak
- Warme kleding, regenkleding, zwemkleding
- Antislip schoenen (bijvoorbeeld sportschoenen)
- Evt. laarzen
- Toiletspullen
- Theedoeken
- Muziekinstrumenten
- Afwasmiddel
- Filterzakjes nr 4
- Toiletpapier

Het schip is all-risk verzekerd. Daarnaast is het WA-verzekerd ten opzichte van de passagiers. In sommige gevallen is het raadzaam dat u zelf nog een reis-, storm- en annuleringsverzekering afsluit.
U kunt hier een ANNULERINGSVERZEKERING  afsluitingen.

Bij annulering bent u een percentage van de reissom verschuldigd:
Bij annulering van het schip:
- na boeking: 15%
- tussen 5 en 6 maanden voor afvaart: 20%
- tussen 4 en 5 maanden voor afvaart: 30%
- tussen 3 en 4 maanden voor afvaart: 40%
- tussen 2 en 3 maanden voor afvaart: 50%
- tussen 1 en 2 maanden voor afvaart: 75%
- tussen 1 dag en 1 maand voor afvaart: 90%
- bij afvaart: 100%

Bij annulering van catering en andere diensten:
- na boeking: 15%
- tussen 1 maand en 1 week voor afvaart: 30%
- tussen 1 week en 1 dag voor afvaart: 100%
- bij afvaart: 100%

In de huurvoorwaarden is bepaald dat de schipper te alle tijde is bevoegd de route te wijzigen in verband met de windkracht en/of richting en of te verwachten weersomstandigheden.
In de praktijk komt het erop neer dat bij langere tochten (5 dagen of meer) de schipper met de routekeuze rekening houdt met de weersverwachting en er voor zorgt dat ten tijde van de harde wind de route door een beschut vaargebied voert. Ook kan er in overleg met de groep voor gekozen worden de stormdag stil te blijven liggen op een toeristisch aantrekkelijke plaats.
Wanneer er een storm in het weekend verwacht wordt, vertrekken we vaak op de motor of later op de dag wanneer de wind en golven wat afnemen.
Het kan voorkomen dat een aankomst en afvaarthaven gewijzigd moet worden in verband met de weersomstandigheden.
In geval van een dagtocht wordt er vaak een alternatief programma georganiseerd.

Ook is het mogelijk om een verzekering af te sluiten. Deze verzekering keert uit wanneer de windkracht zeven of meer bedraagt gedurende de dag . In mei tot en september wordt 75 % van de daghuur vergoedt, in de andere periodes 50 % .
In extreme omstandigheden bieden wij de gelegenheid om de tocht tegen geringe extra kosten op een ander tijdstip in te halen.

De Mars wordt door Register Holland gekeurd en door de scheepvaartinspectie gecertificeerd. Het schip beschikt over de wettelijke voorgeschreven redding- en veiligheidsmiddelen. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer: zwemvesten voor alle opvarenden, reddingsboeien, EHBO-kist en marifoon. Er is een mobiele telefoon voor contact met de wal.
Bij de jaarlijkse keuring worden de pompinrichtingen, gas-, elektriciteit- en machinekamerinstallatie, het vuur- en rookalarm en de brandblusapparatuur uitvoerig gecontroleerd.Evenals de keur van de tuigage en masten.

TOP