"Heerlijk uitwaaien op de Wadden en de eilanden."

Nieuwe vooruitzichten in 2021!

Een avontuurlijke zeilvakantie, een actief zeilweekend of een dagje zeilen.

We hopen komend vaarseizoen weer mooie zeilreizen te kunnen maken! We zullen ons best doen om je op deze pagina je op de hoogte te houden omtrent de ontwikkelingen m.b.t het Coronavirus voor zover deze betrekking hebben op zeilreizen in 2021.

Wij varen tijdens onze zeilreizen met een protocol van de BBZ om een veilige bedrijfsvoering mogelijk te maken. Er wordt gevaren met kleinere groepen om de 1.5 meter na te leven. Onze gasten brengen het grootste deel van de dag door in de open lucht. In combinatie met een hogere mate van hygiëne aan boord en aandacht voor ventilatie worden de risico’s zoveel mogelijk beperkt. Daarnaast kan een hut alleen worden gedeeld met gasten uit hetzelfde huishouden. Wij vragen van onze gasten om ook zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het naleven van de overheidsmaatregelen tijdens de reis. Het aantal mensen wat kan meevaren tijdens een reis is afhankelijk van de groepssamenstelling, voor vragen neem contact met ons op via 0653456464.

De maatregelen kunnen veranderen afhankelijk van lokale of landelijke beperkingen die van invloed zijn op de vaartocht. Het volledige protocol is hieronder te vinden.
Actuele informatie over het Coronavirus / COVID-19 vindt u op de website van het RIVM  of de Rijksoverheid.

 

  • Tijdens onze meezeilreizen en schildervakanties varen we het komende seizoen met de helft van onze normale bezetting, we vragen onze gasten om altijd 1.5 meter afstand te houden van de medepassagiers (huishoudens uitgezonderd). 
  • Overnachten per hut met min. 2 en max. 4 personen (verblijf in een hut alleen met mensen uit hetzelfde huishouden). Indien u alleen komt kunt u tegen toeslag een privé hut reserveren. 
  • We proberen zoveel mogelijk buiten te zijn, bij lekker weer is het mogelijk om buiten aan dek te ontbijten/eten. Bij minder weer kunnen we de groep opdelen en in twee groepen eten. Er staan binnen een aantal plexiglas schermen als afscheiding tussen de tafels.
  • Aan boord vragen we de algemene hygiëneregels op te volgen, in iedere hut en toilet is een handzeepje met papieren doekjes. Bij de ingang van het schip en op de tafels staat desinfectiegel en desinfectiedoekjes.
  • Heeft u verkoudheidsklachten (hoesten, niezen, keelpijn) of koorts? Blijf dan thuis.    
  • We varen volgens onderstaande protocol voor de chartervaart wat goedgekeurd is door de overheid.
  1. Maatregelen voorafgaand aan de reis
    - Het Corona protocol wordt vooraf met de gasten gecommuniceerd. Maatregelen worden op onze website gepubliceerd.
    -De gasten worden erop geattendeerd dat zij alleen welkom zijn als ze gezond zijn en geen corona verschijnselen (bij verkoudheid, niezen, hoesten, keelpijn, moeilijk ademen of koorts) vertonen.
    -Wij geven, in de overeenkomst, het maximumaantal deelnemers aan dat tegelijkertijd aan boord mag. Bepalend is de samenstelling van het gezelschap zoals bepaald in de richtlijnen van het RIVM en de Rijksoverheid.
    -Betaling geschiedt vooraf.
  2.  Algemene maatregelen, 1,5 meter
    -Wij hangen duidelijk zichtbaar – in alle openbare ruimtes van het schip – een hygiëne instructie op.
    -Houd 1,5 meter afstand (leden uit 1 huishouding uitgezonderd).
    -Wij geven per algemene ruimte het max. aantal gelijktijdig toegestane personen aan.
    -Wij brengen waar nodig afstandsmarkeringen aan.
    -Wij leggen onze gasten uit welke maatregelen genomen zijn en hoe zij zelf kunnen bijdragen aan een veilige omgeving. (Zie instructies aan gasten en personeel.)
    -Wij definiëren wandelroutes aan boord (eenrichtingsverkeer waar mogelijk aangeven met borden of pijlen anders wachtplaatsen aanduiden).
    -Bemanning maakt relingen regelmatig en zichtbaar voor gasten schoon.
    -Bemanning organiseert een ‘van boord gaan met gepaste afstand’ voor de passagiers.
  3. Algemene maatregelen, hygiëne
    -Wij hangen duidelijk zichtbaar – in alle openbare ruimtes van het schip – een hygiëne instructie op in verschillende talen.
    -Wij geven regelmatig uitleg aan gasten over de maatregelen.
    -Wij zorgen ervoor dat er bij de ingang(en) van het schip een mogelijkheid is om de handen te ontsmetten.
    -Wij zetten in elke hut, bij openbare wastafels en bij openbare toiletten pompjes met desinfecterende zeep en papieren handdoeken(i.p.v. stoffen handdoeken).
    -Wij controleren bij het aan boord gaan of er sprake is van verschijnselen die mogelijk op Corona duiden.
    -Wij ontsmetten regelmatig contactoppervlakken: deurklinken, trapleuningen, tafels, relingen, lichtknoppen en andere zaken die veelvuldig door gasten worden aangeraakt.
  4. Instructies/training bemanning
    -Wij geven uitleg en oefenen extra hygiëne maatregelen (schoonmaak) en algemene maatregelen zoals aan – en van boord gaan (keuken, eenrichtingsverkeer) en omgaan met beschermingsmiddelen.
    -Wij leggen uit hoe corona gerelateerde klachten kunnen worden herkend en wat te doen.
    -Wij houden een dagelijkse briefing met alle crew. We monitoren nauwlettend wat er goed gaat, wat kan beter en wat aangepast moet worden.
    -Wij hameren erop dat de bemanning een voorbeeldfunctie heeft; iedereen houdt zich aan de regels.
    -Bemanning maakt schoon volgens schoonmaken aan boord protocol.
    -Als bemanningslid corona verschijnselen krijgt dan van boord en vervangen door andere crew.
  5. Instructies aan gasten
    -Voor binnenkomst moet de gast weten wat te doen bij symptomen, zie website RIVM.
    -Aan het begin van de reis geven wij instructies aan de gasten, daarna herhalen indien nodig
    -Onze gasten dienen vaak handen te wassen met desinfecterende zeep.
    -Handen schudden en ander fysiek contact dienen we te vermijden.
    -Niesen en hoesten in de elleboog of papieren zakdoeken gebruiken.
    -Bij symptomen gaat de gast gelijk van boord.
    -Er kan contact opgenomen worden indien er binnen 14 dagen een besmetting ontstaat en andersom als de klant binnen 14 dagen na verlaten van het schip corona heeft, moeten ze contact opnemen.
  6. Algemene maatregelen catering
    -Extra schoonmaak rondes in de keuken.
    -Zo min mogelijk personeel in de keuken. 
    -Bij zelf-catering gelden dezelfde voorwaarden.
    -Glazen, bestek etc. altijd afwassen met heet water.
    -Eten in twee of meerdere shift’s volgens vooraf bepaalde groepen.
    -Tussen elke shift 15 minuten voor schoonmaak en ventilatie.
    -Volledige ruimte gebruiken + strikte tafelschikking om de 1,5 meter te handhaven.
    -Plexiglas tafelschotjes gebruiken indien afstand minder dan 1,5 m.
    -Wegwerp servetten en placemats gebruiken.
    -Vermijd zoveel mogelijk gebruik van etenswaar waar gasten met de handen aan moeten zitten.
  7. Bar
    -Oppervlaktes regelmatig reinigen
    -Glazen wassen in heet water
    -Contactloos betalen
    -Plexiglas schot tussen bar crew en gasten.
    -Bij selfservice: duidelijke instructie.
    -Barpersoneel draagt plastic handschoenen.
  8. Ventileren
    -Er zal zo vaak en zoveel mogelijk worden geventileerd. Als de gasten van boord zijn, steeds alle ramen en deuren openzetten, dit geldt voor alle ruimtes. Op de wisseldag de hutten zoveel mogelijk ventileren. Filters van airco’s e.d. regelmatig checken, schoonmaken en/of vervangen.
  9. Van en aan boord gaan
    -Aankomsttijd gasten zoveel mogelijk spreiden. 1,5 meter afstand waarborgen.
    -Gast toont ingevulde Corona vragenlijst die vooraf is toegestuurd. Deze lijst blijft in het bezit van de gast
    -Bij incheck wordt elke gast verzocht zijn/haar contactgegevens vast te leggen zodat in geval van besmetting aan boord tot 14 dagen na einde van de reis contactonderzoek door overheidsinstanties kan plaatsvinden. Daarna worden de gegevens vernietigd (AVG)
    -Bemanning maakt relingen regelmatig en zichtbaar voor gasten schoon
    -Bemanning organiseert van boord gaan passagiers met gepaste afstand. Het van boord gaan zoveel mogelijk spreiden.
  10. Ten slotte
    -Als de 1,5 meter als gevolg van buitengewone omstandigheden (zoals in geval van EHBO of reanimatie) niet mogelijk is geldt het noodprotocol.
    -In geval er bij een ex-opvarende corona is vastgesteld, zal de GGD bronnenonderzoek verrichten en vervolgmaatregelen treffen. Iedereen wordt zo snel mogelijk geïnformeerd en zal de aanwijzingen van de GGD opvolgen.

 

We gaan ervan uit dat de vaartochten komend seizoen gewoon kunnen doorgaan met inachtneming van een speciaal protocol voor de chartervaart. Mocht de vaartocht toch niet door kunnen gaan door beperkingen vanuit de overheid (zoals in het geval van een nieuwe lockdown), dan kan de reis omgeboekt worden naar een latere datum zonder kosten. In alle andere gevallen gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden zoals in onze Algemene Voorwaarden zijn beschreven. Een annulering moet altijd schriftelijk (per e-mail) aan ons doorgegeven worden. 

Zeilschip huren voor zeilvakanties & zeiltochten
Zeilen op de Waddenzee en het IJsselmeer.

Een avontuurlijke zeilvakantie, een actief zeilweekend of een dagje zeilen.

De Mars biedt overnachtingen voor maximaal 34 personen. Dagtochten met maximaal 53 personen.

Zeilen voor groepen

Een zeiltocht is een ideaal groepsuitje met vrienden, familie of collega´s naar de mooie Waddeneilanden en het IJsselmeer.

Meezeilen

Individuele zeilreizen waar u alleen, met vriend(in) of een klein groepje kunt aanmonsteren!

Bedrijfsuitje zeilen

Nodig uw collega’s, personeel of zakenrelaties uit voor een onvergetelijk bedrijfsuitje in een ongedwongen sfeer.

Heerlijk de zee opsnuiven, met elkaar de zeilen hijsen, samen trekken aan de touwen en genieten aan dek van het water en de prachtige natuur. Een zeiltocht is een ideaal groepsuitje met vrienden, familie of collega´s naar de mooiste havens van de Waddeneilanden en het IJsselmeer

Scheep in aan boord van de zeilschoener Mars en geniet van onze korte en langere zeilreizen, zoals dagtochten, een weekendje zeilen, bedrijfsuitjes, familieuitstapjes of een onvergetelijke zeilvakantie.
Kom je alleen of met een klein groepje, dan zijn er onze "meezeilreizen".

 

TOP